Er is keuze te over! En ook hier geldt: het is maar waar je prioriteiten liggen.
Vast bed
Ik wilde graag een vast bed. Geen gehannes met steeds weer afhalen, opmaken en gejouw met kussens. Maar wat voor vast bed dan!? Er is zelfs in vaste-bedden-land best wat keuze. Ik heb 4 belangrijke types ontdekt:
- vast vast
- murphy
- uitschuif
- bedlift
De vast vast type kent twee varianten: een bed in de lengte of in de breedte. Ik heb gekozen voor het bed in de breedte. Het geeft me geen lang bed (maar dat hoeft ook niet, ik ben klein) want de breedste bussen hebben een laadruimte van zo’n 1,85 breed. Omdat ik nogal breeduit slaap (en omdat Quibuz stiekem bij mij gaat liggen), is mijn bed 140 breed. Deze breedte is trouwens nog net geschikt voor twee slapers.
Een bed in de lengte is ideaal als je met z’n tweeën comfortabel wil slapen. Het nadeel is wel dat het je veel ruimte kost. Toen ik bezig was met ontwerpen kwam ik tot de conclusie dat voor een lengte bed een extra lange bus nodig is. En dat is voor mij onhandig met parkeren én daarbij komt dat een extra lange bus zwaarder is.
Het voordeel van een vast vast bed is dat er een hoop ruimte onder gecreëerd kan worden: de garage. Voor mij is een garage essentieel. Hier zijn mijn watertank en lpg flessen ingebouwd, mijn vouwfiets wordt erin opgeborgen en ik kan wat kisten met kleding en voorraden in de garage kwijt.
Om gewicht te besparen, heb ik mijn vast vast bed zo ontworpen dat er geen zware, houten draagconstructie nodig is. Ik gebruik 3 Ikea Skorva (uitschuifbare) middenbalken die aan de zijwanden van de bus worden bevestigd met bijpassende stalen steunen. Deze verzinkte balken zijn licht gewicht en uitschuifbaar zodat ze altijd passen tussen de zijwanden.
Bovenop de Skorva kunnen eenvoudige lattenbodems van Ikea worden vastgeschroefd. Al met al een hele lichte en financieel aantrekkelijke keuze! Het super comfortabele matras heb ik op maat laten maken bij een matrassenspecialist.
In mijn glamper komt alleen mooi spul, dus ik slaap onder een lekker én mooi dekbed. Snurk Amsterdam heeft een heel creatieve selectie overtreksets. Er is zelfs een kledinglijn van Snurk Amsterdam: heel bijzonder!
liftbed
Bij mij staat met stip op 2 het lift bed. Deze versie van het vaste bed heeft gezien de beperkte ruimte in de glamper een paar voordelen: gedurende de dag is een ruime zithoek beschikbaar die alleen ’s nachts wordt weggenomen door het bed. Nadelen heeft deze constructie wel: het is technisch lastig te realiseren en het is een vrij dure oplossing. In de VS is de volautomatische Happijack te verkrijgen, maar daar hangt wel een stevig prijskaartje aan. Met wat technisch vernuft is er vast wel een eigen, goedkopere variant te ontwerpen.
Het uitschuif bed is een variant die niet veel voorkomt. Ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat er een complex uitschuifsysteem gebouwd moet worden waarbij het matras ook nog eens moet kunnen vouwen. Het uitschuifbed is wel enorm handig want overdag ontstaat een fijne lounge ruimte in de bus.
Het uitschuifbed hoeft natuurlijk niet perse achterin de bus gebouwd te worden. Ook voorin, bij de schuifdeur (met het beste uitzicht) zou het bed prima geplaatst kunnen worden. Immers gedurende nacht heb je geen loopruimte voorin nodig.
Een ontwerp met het bed voorin en een keuken en kastruimte achterin is ook heel leuk!
Een interessante optie om veel ruimte te winnen overdag, is het murphy bed. Het bed klapt dan volledig tegen een zijwand. Het kan wat zwaar op te klappen zijn en het bed moet tijdens het rijden goed vastgezet worden. Ik vind het een wat onpraktische oplossing: er blijft een net te smalle ruimte over waarin een prettige zithoek niet makkelijk te realiseren is. De wand waartegen het bed wordt opgeklapt is verder ook verloren waar geen ruimte is voor kastjes of fatsoenlijke bergruimte.
bedbanken
Bedbanken hebben een paar grote voordelen: er is overdag veel en comfortabele zit- en werkruimte in de bus en onder de banken kan veel troep verstopt worden. En de vaste installaties zoals electra en watervoorziening kunnen in de bedbank ingebouwd worden. Voor een wat kleinere bus is een bedbank constructie een goede optie. Het doorslaggevende nadeel voor mij is dat de bank iedere avond omgebouwd moet worden naar een bed.
De bedbank kan verschillende verschijningsvormen hebben:
- uitschuif
- opklap
- uitschuif – opklap
- tafel puzzel
- een combinatie van bovengenoemden
creatieve bedden
Tijdens mijn onderzoek tijdens het ontwerpen van mijn perfecte glamper ben ik ontzettend veel opmerkelijke en fantasierijke ontwerpen tegengekomen. Een kleine greep uit mijn collectie ’toffe bedden’:
Deze pagina bevat affiliatie links. Op mijn pagina ‘over Camperbuzz’ lees je meer over wat affiliatie inhoudt.