Ik kwam er tijdens het ontwerpen al achter dat ik een paar beslissingen moest nemen over veilig leven in de Glamper. Sommige voorzorgsmaatregelen moeten al helemaal aan het begin ingebouwd worden. Andere veiligheidsmaatregelen kan ik nemen met eenvoudige maatregelen. Ik heb een heleboel tips en tricks voor je!
scheidingswand
Ik heb de cabine gescheiden van de leefruimte door middel van een houten tussenwand met een schuifdeurtje. Als ik stealth wil zijn (zo onzichtbaar mogelijk overnachten op plaatsen waar dat eigenlijk niet gewenst is) gaat de schuifdeur dicht.
Er is nog een reden waarom ik de cabine niet permanent van de woonruimte heb afgesloten: ik wil, als de nood aan de man is, snel in de cabine kunnen komen en rap weg kunnen rijden. Daarom bewaar ik mijn sleutels ook altijd op dezelfde plek, makkelijk te grijpen, vlakbij de cabine.
Hier een voorbeeld van een scheidingswand:
Slim gedaan! De deur is geen verloren ruimte want er is een extra (opklapbaar) werkblad voor de opening geplaatst. Quibuz zou zo blij zijn met dit ontwerp! Hij zou tussen de cabine en de leefruimte heen en weer kunnen springen.
sleutelkastje
Een nachtmerrie voor iedere camper bezitter: sleutels kwijt! En aan de sleutelbos zitten natuurlijk alle sleutels: van de deuren, de extra sloten, het kluisje, de startsleutel….
Niet getreurd, bij de bouw van mijn glamper wordt op een redelijk eenvoudig toegankelijke plek onder het chassis een klein sleutelkastje met cijferslot gelast. Deze is in de kleur van de bodem gespoten zodat ‘ie moeilijk te zien is.
anti-inbraak
Een camper is een geliefd object voor geboefte. De kans is namelijk groot dat er mooie spulletjes te pikken zijn. Misschien ligt ergens cash geld en liggen paspoorten, laptops, tablets en andere dure spullen voor het grijpen.
Tijdens de bouw van mijn camperbus heb ik geheime opbergvakjes gemaakt waar ik waardevolle spullen kan verstoppen. Op mijn pagina Altijd ruimte tekort vind je tips over hoe je al je spullen handig en veilig op kan bergen.
Alle deuren hebben extra sloten gekregen omdat de standaard sloten van een bus nu eenmaal erg zwak zijn. Een beetje boef krijgt een standaard slot zonder moeite binnen een seconde (!) open. Als ik lekker lig te slapen is het fijn als de deuren niet zomaar geopend kunnen worden. Maar nog belangrijker: als ik de bus wat langer op een verlaten plek achterlaat omdat ik ga hiken, moet het vrijwel onmogelijk zijn om de bus zonder sleutels open te krijgen.
De deuren in de cabine hebben beugels gekregen die door een ijzeren pin (of een slot, of een musketonhaak) aan elkaar verbonden worden. Als iemand het slot van de deur openbreekt, is het nog steeds onmogelijk om de deur open te krijgen. Ook de de achterdeuren worden extra aan de binnenkant afgesloten: op de deuren zijn stevige ringen gelast die met een hangslot aan elkaar zijn verbonden.
In de geleider van de schuifdeur (aan de buitenkant) heb ik een gat geboord. Als de schuifdeur dicht is, kan ik in het geboorde gat een discusslot hangen. Aan de binnenkant heb ik een veiligheidsketting gemaakt zodat de deur ook niet open gemaakt kan worden als ik lekker lig te pitten.
anti-diefstal
Je kan eenvoudig voorkomen dat dieven er met je huis op wielen en alles erin vandoor gaan.
Met een reguliere startblokkering kan de bus alleen worden gestart wanneer men een bepaalde code in heeft getoetst of over de contactsleutel of pas beschikt, die is voorzien van een chip met code. Hoewel deze vorm van beveiliging de hoeveelheid diefstallen de afgelopen jaren drastisch heeft doen dalen, is ook gebleken dat er dieven zijn die deze beveiliging kunnen kraken.
Bij de meeste mechanische beveiligingssystemen wordt er een slot bij de versnellingspook geplaatst, waarmee op een eenvoudige en effectieve wijze wordt voorkomen dat dieven de camper in de versnelling kunnen zetten en zo met de camper aan de haal kunnen gaan. Een stuurslot is ook een vorm van mechanische beveiliging.
Als de dieven er dan toch weten vandoor te gaan met m’n Glamper, is er nog het electronisch tracking systeem. Deze systemen zijn nog niet zo lang op de markt, maar hebben aangetoond zeer effectief te zijn. De camper wordt op een geheime plaats voorzien van een apparaatje, dat via GPS de exacte positie van de camper traceert, en dit via GSM aan de bezitter of beveiligingscentrale doorstuurt. Op die manier kan een gestolen camper in bijna alle gevallen worden teruggevonden. Uiteraard kan ook dit systeem op de één of andere manier worden omzeild, maar omdat het moeilijk is om het volgsysteem al direct bij de diefstal uit te schakelen kan een gestolen camper bijna altijd worden getraceerd. Er zijn ook volgsystemen verkrijgbaar, die automatisch een SMS versturen zodra de camper wordt verplaatst.
kluis
Als je op reis gaat, neem je natuurlijk geld, pasjes en paspoorten mee. Ik bewaar deze spullen in een kluisje die uit het zicht is ingebouwd, verankerd aan het chassis. Ik heb een heel degelijk kluisje aangeschaft die ook niet makkelijk open te slopen of open te boren is.
Er zijn ook speciale kluisjes verkrijgbaar voor laptops en tablets.
waar rook is….
Om mezelf te beschermen tegen brand, koolmonoxide en andere gassen zou ik verschillende melders moeten installeren. Maar welke melder is het beste? Wil ik een hittemelder of een rookmelder? En heb ik dan ook nog een koolmonoxidemelder nodig?
Een rook- of hittemelder is veilig tegen brand, maar detecteert bijvoorbeeld geen koolmonoxide of flessengas. Een 3Gas+ alarm is voor mij de beste keuze. Het 3Gas+ alarm detecteert zowel flessengas (propaan/butaan/lpg), koolmonoxide en narcosegas. Daarnaast alarmeert het 3Gas+ alarm al op de kleinste gasconcentraties dus ik wordt altijd ruim op tijd gewaarschuwd.
De combimelder werkt op 12 v. Het 3Gas+ alarm moet ongeveer 30 cm van de grond geïnstalleerd worden. Omdat het ene type gas stijgt en het ander daalt, is het mogelijk om het 3Gas+ alarm uit te breiden met een sensor die 30cm onder het plafond gemonteerd moet worden.
denk na
Ik reis alleen. Tegenwoordig met mijn hond, maar voorheen moederziel alleen. Daarbij reis ik bij voorkeur in het voor- of naseizoen met weinig medereizigers om mij heen. Ik heb altijd vertrouwd op mijn intuïtie, maar gezond verstand bleek daarbij onmisbaar.
- ik overnacht nooit alleen in the middle of nowhere, ik zoek altijd een andere camper op en maak even contact om te laten weten dat ik goed volk ben en alleen reis
- als ik de glamper langer dan 12 uur achter wil laten, doe ik dat alleen op een (dag en nacht) drukke plaats of op particulier terrein, bijv. bij een boer
- ziet een overnachtingsplaats er vies, onverzorgd en onveilig uit, dan is het dat ook. doorrijden!
- ik sta tijdens een overnachting op een plaats waar dat niet gebruikelijk is of waar het niet gebruikelijk is in het licht, dus onder een lantaarn of pal naast een fel verlicht pand
- ik overnacht nooit op parkeerplaatsen langs snelwegen. liever zoek ik dan een overnachtingsplaatsje in een klein dorp in de buurt van de snelweg.
bescherming
Het is in Nederland en België verboden om pepperspray bij je te dragen.
In landen zoals Tsjechië, Spanje, Oostenrijk, Polen en Rusland is bezit van pepperspray legaal voor de meeste burgers.
In Oostenrijk en Zwitserland is pepperspray geclassificeerd als zelfverdedigingsmiddel. Het gebruik ervan blijft echter uitsluitend toegestaan tegen mensen in situaties van wettige verdediging. In Oostenrijk raden politiediensten kwetsbare groepen zoals gepensioneerden en vrouwen zelfs proactief aan om pepperspray mee te nemen.
In landen als Zwitserland, Duitsland en Portugal is pepperspray met een vergunning toegestaan. Het proces om een vergunning te krijgen is in sommige landen wel streng gereglementeerd.
Het is verstandig om je goed te verdiepen in de regels van de verschillende landen rond het bezit en gebruik van pepperspray voor je besluit om pepperspray aan te schaffen in je vakantieland.
Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers
Ook als mijn spullen onderweg zoek raken of gestolen worden heb ik een back-up van alle belangrijke reisgegevens (paspoortgegevens en nummers van mijn verzekeringspolis, pasjes etc.). Ik heb voor vertrek alle reisinformatie naar een voor mijzelf in het buitenland te bereiken account gemaild en ook heb ik altijd een vriend die mij in geval van problemen op afstand kan bijstaan. Ik heb ook altijd een pakket kopietjes bij me en de telefoonnummers van belangrijke instanties. Het pakketje kopieën bevat:
- reserve pasfoto’s
- kopie paspoort, eventuele bus/trein/boot tickets, rijbewijs, medisch paspoort
- kopie campingkaart, anwb-lidmaatschap, autopapieren, duikbrevet
Het lijstje noodnummers:
- contactpersoon thuis (& e-mail)
- bankpasjes blokkeren
- creditcard blokkeren/vervangen
- gsm blokkeren
- alarmnummer verzekeringsmaatschappij
- telefoonnummer huisarts
- telefoonnummer tandarts
- telefoonnummer ambassade/consulaat. Goed om te weten: als er in jouw vakantieland geen ambassade of consulaat is van Nederland of België, kun je altijd terecht bij de ambassade/het consulaat van een van de andere EU landen.
Maak van je gastheren geen spoorzoekers
Het is een alleenreizende vriend overkomen: tijdens het hiken is hij gevallen en brak hij zijn been. Hij kon geen kant meer op en heeft uren liggen wachten op een voorbijganger die hem uit zijn benarde positie kon bevrijden. Als alleenreizende heb ik daarom een plan gemaakt hoe dat te voorkomen.
Ik neem altijd een telefoon en een powerpack mee als ik de natuur in ga.
Voordat ik ga hiken of voor langere tijd weg ga, laat ik mijn buren altijd weten waar ik ga hiken en wanneer ik weer terug ben. Immers, ik sta nooit helemaal alleen als ik off grid ben. Ik wijs de buren ook op het telefoonnummer van mijn contactpersoon in Nederland dat ik op het dashboard achterlaat.
Als ik niet terugkeer of als er een noodgeval is, kunnen de autoriteiten van mijn vakantieland actie ondernemen en (als er echt paniek is) mijn contactpersoon in Nederland bellen. Die contactpersoon heeft de code van het sleutelkluisje onder mijn wagen zodat hulpverleners eventueel mijn glamper in kunnen.